Cum să le vorbim adolescenților despre relații și limite?

Puncte cheie

  • Este perfect normal ca adolescenții să aibă sentimente romantice și sexuale la începutul adolescenței
  • Există cercetări care arată că vârsta medie la care copiii încep prima dată să caute pornografie este paisprezece ani
  • Nu vei avea nevoie de o discuție lungă, pentru că majoritatea copiilor nu vor accepta să vorbiți prea mult acest subiect

 

Cuprins articol

  1. Cum abordăm acest subiect atât de sensibil cu copiii noștri?
  2. Relațiile adolescenților
  3. Exemple de conversații despre regulile întâlnirilor

 

  1. Cum abordăm acest subiect atât de sensibil cu copiii noștri?

            Trebuie să ai o discuție cât mai simplă. Îţi recomand să faci asta atunci când staţi unul lângă celălalt (în maşină sau pe canapea în timpul unei reclame) sau într‑o altă situație în care nu aveţi contact vizual şi poţi trece cu uşurinţă peste acest subiect. Ai putea chiar să începi știind că vei spune repede ce ai de zis, uite un exemplu simplu: „Hei, vreau discutăm ceva şi nu mi‑aş face treaba de părinte dacă n‑aş vorbi cu tine despre aceste lucruri. Promit să termin repede şi apoi putem reveni la ceea ce făceam“.          

Oricum ai deschide subiectul, e de dorit să începi şi să termini fără să te lungeşti. Aspectele principale despre ceea ce îi vei spune sunt:

1) pornografia nu reprezintă sexul real şi

2) te poate conduce la comportamente şi la sentimente nesănătoase.

Repet, nu este un schimb de opinii, dar iată un mic monolog pe care îl poţi adapta ca să îți fie cât mai comod să poți vorbi deschis:

            „Trăim într‑o lume în care este foarte probabil să vezi pornografie. Poate că ai văzut deja. Nu trebuie să‑mi spui. Uneori se întâmplă accidental – poate apărea pe ecranul tău atunci când cauţi ceva pe Google, sau poate apeşi pe un link care arată bine, dar te duce la un alt site. Vreau să spun că fie vei da peste ea, fie vei auzi prietenii la şcoală vorbind despre ea, aşa că vreau să ştii ceva: Pornografia nu este o descriere reală a relațiilor intime dintre doi oameni, aşa cum nici filmele cu Omul Păianjen nu sunt reale.                                               

  1. Relațiile adolescenților

            Problema noastră este că nu vrem să acceptam că, copilul a crescut și desigur că suntem îngrijorați de faptul că ei nu sunt pregătiţi emoţional sau fizic pentru aceste experiențe. Să faci asta în mod natural necesită o analiză sinceră a fricilor tale.             Întrebându‑te „De ce mă tem cel mai mult?“, poţi descoperi cum să‑i oferi tânărului tău adolescent sfaturi şi limite specifice îngrijorării tale, nu doar să refuzi orice cerință pe care o are.  Unii părinţi spun direct „E prea devreme să ieşi la întâlniri cât eşti în gimnaziu“. Odată ce știi de ce îți este frică, vei avea o idee despre cum să discutați acest subiect. Începând de aici, oferă îndrumări şi stabileşte limite normale. „Sunt de acord să ieşiţi împreună, dar la vârsta asta eşti prea tânăr ca să faceţi mai mult decât să vă sărutaţi.“

  1. Exemple de conversaţii despre regulile întâlnirilor:
  • Pune întrebări fără să faci reproșuri

Părintele: Am observat că petreci mult timp pe telefon. Îi trimiţi în continuare multe mesaje lui Andrei?

Copilul: Da, probabil.

 

  • Comunică cu copilul tău

Părintele: Pare un tip drăguţ. Cum e? Face vreun sport?

Copilul: E drăguţ. Deştept. Face atletism, dar abia la primăvară, aşa că nu face nimic în perioada asta.

Părintele: E bun la atletism?

Copilul: Cred că da. El aşa spune.

Părintele: Încrederea poate fi o calitate importantă.

 

  • Pune întrebări pentru a aduna informaţii

Părintele: Aşadar, cum se numeşte acum când oamenii formează un cuplu? Ştiu că probabil nu se mai spune că „ies împreună“.

Copilul: Sigur nu suntem un cuplu. Doar vorbim.

Părintele: Bine. Faptul că vorbiţi înseamnă că vă placeţi?

Copilul: Cred că da…

Părintele: Ce drăguţ! Şi, pe lângă faptul că e încrezător şi deştept, se poartă frumos cu tine? Şi cu alţii?

Copilul: Da, este foarte prietenos.

      Să discuți cu adolescenții despre relații și limite poate fi dificil, dar este important pentru dezvoltarea lor sănătoasă și înțelegerea lucrurilor importante legate de relații și respect reciproc. Amintește-ți că aceasta este o conversație continuă, iar subiectul trebuie discutat în mod repetat pe măsură ce adolescenții cresc și înțeleg mai multe aspecte ale relațiilor.

Bibliografie

  1. 14 conversații până la 14 ani, Autor Michelle Icard, colecție coordonată de Ioana Chicet Macoveiciuc, Editura Univers.
  2. https://ro.scribd.com/doc/72939416/Cum-s%C4%83-vorbe%C5%9Fti-cu-adolescen%C5%A3ii
  3. https://ro.scribd.com/document/511974528/Comunicarea-cu-adolescentul

Formator dezvoltare personală Pupăză Cristina

 

Foto: Freepik